این رشته هم در هنرستانهای فنی و حرفهای و هم در دانشگاهها ارائه می شود و به علت شاخههایی که این رشته دارد فارغ التحصیلان این رشته که به نام طراح گرافیک یا گرافیک دیزاینر Graphic Designer نامیده می شوند در صورتیکه خلاقیت و پشتکار بالایی داشته باشد میتوانند در زمینههای مختلفی کار کنند و گاهی به اشتباه گرافیست نامیده می شوند.
رشته ارتباط تصویری دارای شاخههای دیگری مانند آرمسازی، انیمیشن و طراحی راهنمای محیطی میباشد، کلیه طرحهایی که به وسیله چاپ قابل انتشار هستند، طرح گرافیکی میباشند.
تابلوی اول از وجود یک رستوران خبر میدهد، تابلوی دوم مکان یک باجه پست را نشان میدهد و تابلوی سوم میگوید که در اینجا یک جایگاه سوخترسانی است، این اطلاعات به زبان نوشتاری بیان نشده است، چرا که امروزه با وجود صد زبان و 5 هزار گویش، نمیتوان برای معرفی مراکز و مکانهای مختلف از زبان نوشتاری استفاده کرد بلکه این زبان تصویری است که با ساخت علائم و نشانهها در هواپیماها، جادهها و هتلها، پیامها را سریعتر انتقال میدهد البته نباید تصور کرد که ارتباط تصویری تنها به ساخت علائم و سمبلهای تصویری میپردازد بلکه هنر ارتباط تصویری حیطه بسیار وسیعی را در برمیگیرد که از آن جمله میتوان به نوشتن زیبای کلمات، رسم منحنی و نمونههای آماری، تهیه آگهی مطبوعاتی و پوستر، صفحهآرایی و امور تبلیغات فرهنگی یا تجاری را شامل می شود که در این میان؛ تصویرسازی کتب، ساخت پوستر، تبلیغات برای نشریات و جراید مانند صفحهآرایی و آگهیهای مطبوعاتی و نیز تبلیغات نمایشگاههای بازرگانی مانند غرفهسازی و غرفه آرایی و یا تبلیغات برای کالاهای مختلف بسیار دیده می شود.
گرافیک ارتباط بصری با مخاطب است که از طریق واژهها، تصاویر و ایدهها، اطلاعاتی را منتقل کند، رشته پر رمز و راز طراحی گرافیک در همه محیط ها با همه سلائق برای خود جایی باز کرده و در ارتباط با صنعت نیز به هنرنمایی پرداخته است. گرافیک زبان تصویری است. استفاده از علائم، سمبلها، خطوط، منحنیها و نمادها در کنار رنگهای موزون و حساب شده دنیایی از حرف و معنا را در خود جای داده است.
یک طراح گرافیک باید بداند چگونه با خلق و ساماندهی یک سلسله عوامل تصویری، مفهوم و پیام خاصی را در جهت هدفی مشخص بیان کرده و در مخاطب تاثیر مورد نظر را ایجاد کند. برای این منظور، هنرمند ابتدا باید درک مناسبی از کلیت کار و اطلاعات پیام پیدا کند، سپس نقشه کار را طراحی کرده و در نهایت راه حلی تصویری با کمک ایده، تصاویر، فرمها، رنگها و نوشتهها برای رساندن پیام ارائه دهد. غیر از آن، شاخصهای مهمی چون بررسی و تحلیل مخاطبان از لحاظ گروههای سنی، جنسیتی و… نیز نقش مهمی در طراحی یک اثر گرافیکی ایفا میکند.