سیستمهای جانبی نیروگاه
سیستم های فرعی و جانبی در نیروگاه های حرارتی که به مجموعه آنها BOP یا Balance of Plant گفته می شود در ذیل معرفی می کشود..
BOP اصطلاحی است که عموماً در زمینه مهندسی قدرت برای اشاره به تمام اجزای پشتیبانی و سیستم های کمکی یک نیروگاه مورد نیاز برای تحویل انرژی، به غیر از خود واحد تولید کننده، استفاده می شود.
ایستگاه کاهش فشار گاز نیروگاه یا GPRS (Gas Pressure Reducing Station)
شامل:
Metering Part
برای اندازه گیری پارامترها خصوصا فلوی گاز
Filtration Part
شامل اسکرابر و فیلتر سپریتور برای جداسازی ذرات و مایعات گاز ورودی به ایستگاه و فیلترینگ نهایی گاز خشک حاصله
Regulating Part
جهت کنترل و تنظیم فشار خروجی ایستگاه می باشد.
معمولا از هیترهای نوع Indirect Water Bath Heater هم برای گرم کردن گاز مورد نیاز نیروگاه استفاده می شود. همون طور که می دونید طبق قانون ژول_تامسون با کاهش فشار گاز، دمای آن هم کاهش پیدا کرده و بنابراین لازم است که دمای گاز را بالا ببریم.
سیستم پمپاژ سوخت مایع یا Fuel Oil Forwarding System
سوخت مایع برای توربین های گازی دو سوخته و بویلر نیروگاه استفاده میشود و از یک یا چند مخزن ذخیره و روزانه به همراه پمپ ها و فیلترهای مربوطه تشکیل شده است.
سیستم تصفیه آب و پساب نیروگاه یا Water & Waste Water Treatment System
سیستم تصفیه آب نیروگاه شامل سیستم های آب خام (Raw Water) که قابل استحصال از چاههای مجاور نیروگاه می باشد، آب آشامیدنی (Potable Water)، آب دمین (Demineralized Water) که خوراک ورودی سیکل آب و بخار نیروگاه است، CPP یا Condensate Polishing Plant که برای فیلتر نمودن و یون زدایی آب کندانس شده سیکل کاربرد دارد.
همچنین سیستم تصفیه پساب نیروگاه یا Waste Water Treatment System که در جدیدترین تکنولوژی مورد استفاده در نیروگاه ها با استفاده از سیستم های ZLD یا Zero Liquide Discharge با برگرداندن حداکثری آب تصفیه شده فاضلاب به نیروگاه، ضمن صرفه جویی در آب، موجب ارتقای ویژگی زیست محیطی نیروگاه میشود.
سیستم خنک کن کمکی یا Auxiliary Cooling System
این سیستم که عموما یک سیستم مدار بسته می باشد، با استفاده از یک سیستم خنک کن مثلا Air Cooled، آب خنککن مبدل های مختلف نیروگاه از جمله Lube Oil Cooler های توربین و سیستم های دوار بزرگ و کلا هر بخش نیروگاه که نیاز به آب خنک شده داشته باشد را به اندازه لازم خنک مینماید.
سیستم تامین هوای فشرده یا Air Compressor Package
در این سیستم با استفاده از چندین کمپرسور، هوای فشرده، در مخازن مربوطه ذخیره و در اختیار بخش های مختلف نیروگاه قرار داده میشود. بخشی از هوای تامین شده نیز با گذشتن از فیلتر و درایرهایی به درام ذخیره هوای ابزاردقیق یا Instrument Air Reservoir هدایت و جهت مصرف در ابزاردقیق که نیاز به هوای کاملا تمیز و خشک دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.
بویلر کمکی یا Auxiliary Boiler
این سیستم به طور موقت در زمانی که بویلر اصلی نیروگاه در مدار نمیباشد، وظیفه تامین بخار را برای مصارفی از جمله ایجاد خلاء در کندانسورو Steam Heat Tracing و یا Fuel Oil Heater بر عهده دارد.
سیستم هیدروژن و پرج آن یا H2-CO2 System
در نیروگاه هایی که خنک کاری ژنراتور آنها با هیدروژن می باشد، بعضا یک سیستم تولید هیدروژن یا H2 Production System نصب می گردد. اما عموما به دلیل مخاطرات ایمنی و ظرفیت انفجار زیادی که هیدروژن دارد، نیروگاه ها ترجیح می دهند تا نیاز خود به هیدروژن را از طریق کپسول و از بیرون نیروگاه تامین کنند و بنابراین تنها یک بخش ایمن، جهت قراردادن کپسول ها در نزدیکی توربین هال در نظر گرفته می شود.
برای Purge هیدروژن در زمان خاموشی سیستم هم از CO2 استفاده میگردد.
سیستم اطفای حریق Fire Fighting System
پمپخانه آب آتشنشانی نیروگاه یا Fire Fighting Pump House که از چند پمپ بزرگ که الزاما یک یا چندعدد از آنها باید محرک دیزلی داشته باشند، جهت پمپاژ آب در زمان حریق و چندین پمپ کوچک به نام جوکی پمپ که وظیفه جبران فشار رینگ آب آتش نشانی نیروگاه را در نشتی های جزئی که همواره در این رینگ وجود دارد را بر عهده دارند. بر روی رینگ آب آتش نشانی نیروگاه نیز هیدرانت، مانیتور و دیلاج ولوهایی برای پاشش آب در محل حریق احتمالی تعبیه می شود.
سیستمهای اطفاء حریق داخلی ساختمانها و انکلوژر توربین و ژنراتورها شامل کپسولهای CO2 و در نقاط Manned Area بعضا از HFC که خطری برای انسان ندارد، استفاده میگردد.
سیستم اعلام حریق یا Fire Alarm
سیستم فایر آلارم تشکیل شده از Smoke Detector, Fire Detector, Heat Detector, Gas Detector, LHD (Linear Heat Detector), Manual Call Points, MFCP (Main Fire alarm Control Panel), Sounder and Flasher هم برای هشدار حریق استفاده شده و هم فرامین لازم را به سیستم فایرفایتینگ جهت اطفاء حریق ارسال کرده و همین طور سیستم های پروسسی را نیز به سمت شرایط ایمن هدایت می کند (به عنوان نمونه فرمان Close به شیر گاز ورودی نیروگاه را در شرایط اضطراری صادر می کند).
سیستم تهویه مطبوع یا HVAC
سیستم های HVAC یا Heating, Ventilation and Air Conditioning System که هم به صورت متمرکز و هم به صورت پراکنده شرایط تهویه مطبوع را برای تمامی فضاهای بسته مهیا میکند. همچنین آب گرم بهداشتی مورد نیاز نیروگاه نیز توسط این سیستم تامین میشود.
دیزل ژنراتور برق اضطراری یا Emergency Diesel Generator
دیزل ژنراتور برق اضطراری جهت تامین برق تجهیزات حساس و مهم نیروگاه و روشنایی نقاط مهم در شرایط Black Out نیروگاه استفاده میشود.
سیستم DC و UPS
سیستم DC شامل باتری ها و شارژرهای مربوطه و اینورتر که مجموع آنها به عنوان UPS، برق تغذیه سیستمهای کنترل و پروتکشن را تامین مینماید. سیستم DC بهطور مستقل نیز در موارد اضطراری نیروگاه که دیزل ژنراتور هم دچار مشکل شود، تغذیه درایورهای DC که به عنوان Backup و آخرین امید حفظ تجهیزات مهم نیروگاه محسوب میشوند را تامین میکند.
ترانسفورماتورهای Step-Up و Unit و Auxiliary
ترانسفورماتور Step-Up، برای افزایش سطح ولتاژ تولیدی ژنراتور، جهت تحویل برق به پست مورد استفاده قرار میگیرد.
ترانسفورماتور(های) Unit، مصرف داخلی نیروگاه را از خروجی ژنراتور تحویل و در اختیار تابلوهای ورودی MCC عموما MV نیروگاه قرار میدهد. به عنوان مثال خروجی ژنراتور 11 KV را تبدیل به 20 KV مینماید.
ترانسفورماتورهای Auxiliary نیز برق مورد نیاز جهت مصارف LV در جزایر مختلف نیروگاه را از طریق دریافت برق MV و تبدیل آن به سطح ولتاژ ۴۰۰ولت انجام میدهد.
Step-Up Transformer
Unit Transformers
Aux. Transformers
تابلوهای برق MV و LV
تابلوهای برق MV که عموما ۶KV یا 11KV میباشند، شامل کلیدهای ورودی، حفاظتهای مورد نیاز و مصارف درایوهای این سطح ولتاژ و نهایتا کلیدهای خروجی جهت در اختیار قرار دادن تغذیه ترانسفورماتورهای Auxiliary میباشد.
تابلوهای LV نیز شامل کلیدهای ورودی، حفاظتهای مورد نیاز و فیدرهای تغذیه برق ۴۰۰ ولت برای مصرف کنندههای این سطح ولتاژ و تابلوهای توزیع برق ۲۲۰ ولت AC جهت مصارف عمومی نیروگاه میباشد.
تابلوی حفاظتهای الکتریکال نیروگاه یا Electrical Protection Cubicle
این تابلو وظیفه حفاظتهای مهم الکتریکال نیروگاه شامل حفاظت های ژنراتور، ترانس Step-Up و ترانسهای واحد (Unit Transformers) را بر عهده دارد.
سیستم روشنایی یا Lighting System
سیستم روشنایی محوطه، تجهیزات و ساختمانها که به دو صورت Normal Lighting و Emergency Lighting وجود دارد.
سیستم تلفن یا Telephone System
این سیستم همانطور که از نام آن پیداست یک شبکه ارتباط تلفنی بین جزایر مختلف نیروگاه با هم و بخشهای مدیریتی و دفتری نیروگاه میباشد.
سیستم پیجینگ یا Paging System
این سیستم برای ارسال پیام یا هشدار صوتی برای نواحی منتخب یا کل نیروگاه میباشد.
سیستم دوربین مدار بسته نیروگاه یا CCTV
امکان مانیتور نمودن آنلاین و آفلاین نقاط مهم و حساس نیروگاه را جهت اهداف حفاظتی، امنیتی و مدیریتی مهیا مینماید.
سیستم شبکه محلی نیروگاه یا LAN System
سیستم شبکه داخلی نیروگاه که مشابه تمامی شرکتها و ادارات جهت به اشتراک قرار دادن اطلاعات و مدیریت تمامی رایانهها و کاربرهای نیروگاه میباشد و در برخی انواع با سیستمهای تلفن و پیجینگ نیز تلفیق میگردد.
RTU
تابلوی سیستم Remote Terminal Unit که ارتباط بین نیروگاه و دیسپاچینگ می باشد.
تعمیرگاه و انبار تجهیزات نیروگاه یا Workshop & Warehouse
تعمیرگاه که تیم تعمیرات نیروگاه نیز در آن مستقر میباشد، جهت انجام تعمیرات جزئی و کلی تجهیزات نیروگاه سازماندهی میگردد و مدیریت و انسجام آن نقش مهمی در طول عمر تجهیزات و بهرهوری هر چه بیشتر از نیروگاه را دارا میباشد.
انبار نیروگاه نیز شامل لوازم یدکی، مواد مصرفی و ابزار کار پرسنل عملیات میباشد.
سیستم ساعت یا Clock System
سیستم ساعت از طریق ارتباط آنتن آن با ماهوارههای مشخصی، کار سنکرون نمودن ساعت تجهیزات اصلی و خصوصا تجهیزات کنترلی و حفاظت نیروگاه با ساعت جهانی را دارد. مهمترین کاربرد این سیستم ایجاد امکان بررسی دقیق تقدم اتفاقات (Events) رخ داده نسبت به هم که خصوصا در صورت وقوع توقف ناخواسته نیروگاه یا بروز حادثهای در آن، با دقت میلیثانیه و حتی کمتر از آن فراهم شده و به ارزیابی علل حوادث و برطرف نمودن ایرادات مربوطه و پیشگیری از تکرار آنها کمک شایانی مینماید.
سیستم هشدار هواپیما یا Aircraft Warning
در این سیستم که در تمامی پلنتهای صنعتی رایج میباشد با نصب چراغ های هشداردهنده در بلندترین نقاط که در مورد نیروگاه، دودکش اصلی و برج های خنک کن و HRSG می باشد، هشدار لازم به هواپیماها و هلی کوپترهایی که در شب پرواز می کنند داده می شود.
سیستم صاعقهگیر یا Lightning System
سیستم صاعقه گیر یا لایتنینگ در بلندترین نقطه پلنت نصب شده و باعث تخلیه انرژی صاعقه به زمین در زمان برخورد صاعقه به محدوده نیروگاه می شود.