مسابقات مهارت – المپیاد مهارت

معرفی مسابقات جهانی مهارت

معرفي مسابقات ملی مهارت

رشته هاي مسابقات ملی مهارت

ساخت و توليد (تيمي سه نفره)

مكاترونيک

طراحی مهندسی مكانيک

تراش CNC

فرزCNC

فناوری اطلاعات –راه كارهای نرم افزاری برای تجارت

جوشكاری

كاشی كاری ديوار و كف

صافكاری خودرو

لوله كشی و گرمايش

الكترونيک

طراحی وب

تاسيسات الكتريكی

كنترل صنعتي

رباتيک ( تيمي دو نفره )

كابينت سازی(چوبی)

اتصالات چوبي (درب و پنجره)

جواهرسازي

خياطی (فن آوری مد)

فناوری اتومبيل

نقاشي خودرو

طراحی فضای سبز

فناوری اطلاعات – مديريت سيستم های تحت شبكه

فناوری طراحی گرافيک

پردازش ابری
امنيت سايبری (تيمي دو نفره)
برنامه هاي کاربردی موبايل

معرفی مسابقات جهانی مهارت

جهت تعيين سطح مهارت كارگران در كشور اسپانيا و پرتغال در سال 1950، اولين المپياد بين دو كشور اسپانيا و پرتغال با 24 شركت كننده در12 رشته برگزارشد. اين مسابقه به سرعت مورد استقبال كشورهاي صنعتي آن زمان قرار گرفت و در سومين المپياد، اسپانيا ميزبان 6 كشور صنعتي و رو به توسعه بود و در سال 1954 سازمان بين المللي آموزشهاي حرفه اي (IVTO) با هدف ترغيب جوانان به كسب مشاغل حرفه اي تشكيل شد و از آن پس هر دو سال يكبار اين مسابقات در كشورهاي مختلف برگزار گرديد. رشد صعودي كشورهاي شركت كننده به گونه اي است كه در چهل و پنجمین دوره مسابقات جهاني مهارت (روسیه – آگوست 2019) 60 كشور جهان در 59 رشته با هم به رقابت کردند و دوره بعدی مسابقات جهانی مهارت قرار است در سال 2022 در شهر شانگهای – چین برگزار شود..

معرفي مسابقات ملي مهارت

با توجه به تاثير مسابقات جهاني مهارت (World Skills Competition) در ارتقاء سطح مهارتهاي فني كارگران و صنعتگران جوان كشورهاي عضو سازمان IVTO، در سال 1349 كميته ملي مسابقات مهارت فني تاسیس شد و نخستين دوره مسابقات مهارت فني را بين كارگران ماهر و متخصص جوان كشور در سال 1350 برگزار گردید و مسابقات مهارت فني به صورت سالانه تا سال 1357 بين علاقه مندان مسابقات برگزار گرديد. پس از انقلاب و عضويت مجدد ايران در سازمان بين المللي آموزش هاي حرفه اي در سال 1379، سازمان آموزش فني و حرفه اي(TVTO – Technical & Vocational Training Organization) به عنوان متولي امر آموزشهاي حرفه اي و به منظور ارتقاء سطح مهارتي جوانان، برگزاري مسابقات ملي مهارت (National Skills Competition) را به صورت سالانه آغاز نمود.

مسابقات ملی مهارت هر ساله  بین جوانان زیر بیست و یک سال (در چند رشته زیر 23 سال) برگزار می شود و با توجه به اینکه مسابقات جهانی مهارت هر دو سال یک بار برگزار می شود برگزیدگان 2 سال در اردوی ویژه ای شرکت کرده و در نهایت در هر رشته یک نفر به مسابقات جهانی اعزام خواهد شد. اين مسابقات در سه مرحله شهرستاني، استاني و ملي برگزار می شود که برگزیدگان مرحله شهرستانی در مرحله استانی شرکت کرده و از هر استان در هر رشته یک نفر (در صورت كسب حد نصاب) به مسابقات ملي مهارت (مرحله کشوری) راه خواهد یافت. جوانان شرکت کننده نیاز به هیچ مدرک تحصیلی خاص یا تحصیلات دانشگاهی ندارند و این مسابقات بیشتر به مهارت (Skills) توجه دارد، هر چند سطح مسابقات به اندازی ای بالاست که در برخی رشته ها فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز از انجام برخی پروژه ها بر نمی آیند.

رشته هاي مسابقات ملي مهارت

این مسابقات در شش گروه کلی که هر گروه شامل چندین رشته می باشد و هر داوطلب می تواند در یکی از رشته ها شرکت کند.

الف: گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات

1 مديريت سيستم های تحت شبكه
2 راهكارهای نرم افزاري برای تجارت
3 فناوری های وب
4 پردازش ابری
5 امنيت سايبری (تيمي دو نفره)
6 برنامه هاي کاربردی موبايل

نکته: تيمي دو نفره به این معنی است که این رشته به صورت تیمی برگزار می شود و هر تیم متشکل از 2 نفر باید باشد.

نکته: برای شرکت در این گروه توانايی جسمی کار با رايانه الزامی است.
ب: گروه حمل و نقل و ترابری
1 تعمير و نگهداري هواپيما
2 صافكاري بدنه خودرو
3 فناوري خودرو
4 نقاشي خودرو
5 تعمير و نگهداري وسايل نقليه سنگين
6 فناوري خودروهاي ريلي

نکته: برای شرکت در رشته تعمیر و نگهداری هواپیما توانايی کامل جسمي-حرکتی و سایر رشته ها سلامت جسمی الزامی است.

پ: گروه خدمات اجتماعی و فردی
1 نانوايی حجيم
2 آشپزی
3 آرايشگری مردانه
4 قنادي (شيريني پزی)
5 خدمات رستوران داری
6 پذيرش هتل

نکته: برای شرکت در رشته نانوايی حجيم توانايی کامل جسمی-حرکتی و رشته پذيرش هتل توانايی جسمی کار اداری الزامی است.
ت: گروه فناوری ساخت و ساز ساختمان
1 آجرچينی
2 کابينت سازی چوبی
3 سازههای چوبی
4 تاسيسات الكتريكی
5 اتصالات چوبی
6 اجراي فضاي سبز (تيمی دو نفره)
7 نقاشي و دکوراسيون
8 گچگاری و ساخت و ساز خشک
9 لوله کشي و اجراي سيستم های گرمايشی
10 تبريد و تهويه
11 کاشيكاری ديوار و کف

نکته: تيمي دو نفره به این معنی است که این رشته به صورت تیمی برگزار می شود و هر تیم متشکل از 2 نفر باید باشد.

نکته: برای شرکت در رشته آجرچيني توانايی کامل جسمی-حرکتی و سایر رشته ها سلامت جسمی الزامی است.
ث: گروه فناوری ساخت و مهندسي
1 فرز CNC
2 تراش CNC
3 الكترونيک
4 کنترل صنعتی
5 جوشكاری
6 رباتيک (تيمي دو نفره)
7 مكاترونيک (تيمي دو نفره)
8 طراحي مهندسي مكانيک
9 فناوري آب (آکواترونيک)

نکته: تيمي دو نفره به این معنی است که این رشته به صورت تیمی برگزار می شود و هر تیم متشکل از 2 نفر باید باشد.

نکته: برای شرکت در این رشته ها سلامت جسمی الزامی است.
ج: گروه هنرهای خالق و مد

1 هنر بازيهاي سه بعدي ديجيتال نوانايي جسمي کار با رايانه
2 فناوري طراحي گرافيک
3 گل آرايی
4 فناوري مد (خياطی)
5 جواهرسازی

نکته: برای شرکت در رشته 1و2 توانايی جسمی کار با رايانه و رشته 3و4و5  توانايی کامل جسمي-حرکتی الزامی است.

ساخت وتوليد (تيمي سه نفره)

اين رشته، طراحي و توليد مجموعه تجهيزات را پوشش ميدهد. هر تيم متشکل از سه نفر ميباشد و دانش تئوري طراحي صنعتي، ماشين ابزار و مکاترونيک در اين رشته مورد نياز است. مشخصات پروژه چندين ماه قبل از مسابقات اعلام ميشود و هر تيم ابتدا طرح خود را از پروژه آماده کرده و در طی مسابقه آن را می سازند. ضمنا در ابتداي مسابقه يک تکليف جديد نيز به پروژه اضافه ميشود و همچنين لازم است هر تيم اطلاعات مربوط به پروژه را در حين انجام مسابقات به صورت جامع تکميل و ارائه نمايد.

 

مكاترونيك

امروزه با توسعه علوم مهندسي در حوزه هاي گوناگون، جهان شاهد تولد علوم ميان رشته اي در صنعت ميباشد. مکاترونيک جديدترين علمي است که در اين تقسيم بندي قرار گرفته است. مکاترونيک ميان رشته اي است که از تلفيق سه رشته مکانيک، الکترونيک و کامپيوتر بوجود آمده است. تکنولوژي مکاترونيک در صنايع جهان، اغلب در حوزه هاي مديريتي مورد بحث قرار ميگيرد چرا که متخصصين اين رشته قدرت درک عملکرد سيستم در سه رشته مذکور را دارند. در نتيجه با تصميمات صحيح ميتوانند يک مجموعه صنعتي را بهينه سازي، کنترل و عيب يابي کنند، نکته قابل توجه اين جاست که علوم ديگري مانند روبوتيک، فرايندهاي صنعتي در حوزه سيالات و اتوماسيون صنعتي نيز زير مجموعه هايي از علم مکاترونيک هستند.

طراحي مهندسي مكانيك

طراحي مهندسي مکانيک از بکارگيري فناوري طراحي رایانه(CAD) در آماده سازي مدلهاي گرافيکي، نقشه کشي،اسناد و فايلهاي محتوي اطلاعات ضروري ساخت و مستندسازي قطعات تشکيل يافته است که بطور معمول در رفع مشکلات مهندسين مکانيک در محيط کار صنعتي به آنها کمک ميکند.

طراحان مهندسی مکانیک با تکیه بر دانش فنی و مهندسی و تخصصی در زمینه طراحی و نقشه کشی صنعتی می توانند انواع محصولات و ماشین آلات و مکانیزمهای صنعتی و اجزا مربوط به آنها را با استفاده از نرم افزار کامپیوتریAutodesk Inventor طراحی نموده و کلیه نقشه های صنعتی و اسناد مربوط به ساخت و تولید و کنترل پس از ساخت و بایگانی نمودن آنها مطابق با استانداردهای مطرح دنیا در زمینه ساخت و تولید تهیه نموده و سپس به چاپ برسانند، همچنین به جهت نمایش کامل مکانیزم محصولات صنعتی و به جهت بررسی دقیق تر از لحاظ دیداری و همچنین محاسبات مهندسی مربوطه، قبل از اقدام به ساخت محصولات، فیلمهای مونتاژی و حرکتی از محصول مورد نظر را تهیه کرده و به نمایش بگذارند. محاسبات فنی، ریاضیات، علوم کامپیوتر، مهارت های تحلیلی، خلاقیت، خواندن و تفسیر نقشه های فنی از پیش نیاز های مرتبط به این مهارت می باشند.

تراش CNC

تراشکاري CNCشامل پردازش قطعات کار فلزي با ماشين هاي CNCميباشد. متصدي ماشين تراش بايست يبرنامه ريزي نرم افزاري کنترل ماشين را انجام دهد و ابزار تراش مورد نياز را سوار کند تا بتواند قطعات مورد نظر را با دقت ١. /. ميليمتر تراش دهد. ( با اين ميزان دقت ميتوان تار موي انسان را به دو نيم کرد. ) برنامه ريزي تراش CNCبوسيله نرم افزار کامپيوتري (CAM) و سيستم کنترل ماشين انجام ميشود. متصديان ماشين تراش ميتوانند با استفاده از سيستم کنترل ماشين تراش و يا نرم افزار کامپيوتري قطعات را طبق ويژگيهاي طرح مورد نظر توليد کنند. قطعات توليد شده در صنايع فلزي مانند خودرو سازي، صنايع هوايي و… کاربرد دارند.

فرزCNC

فرز CNC ، فرآيند برش قطعات فلزي با ماشينهاي فرز CNCرا پوشش ميدهد، اختصار کلمه CNCرجوع ميکند به يک کامپيوتر ( کنترلر ) که دستورالعمل ها CODE-G را ميخواند و ابزار ماشين را راه اندازي ميکنند، ماشين فرز با برش قسمتهاي تعيين شده قطعات را ميسازد و با مکانيزه تر کردن فرآيند ساخت و توليد بوسيله ماشينهاي CNCکيفيت و يکپارچگي قطعات افزايش مييابد. رشته CNCانعطاف پذيري در فرآيند ساخت قطعات و زمان مورد نياز در تغيير و ايجاد تجهيزات جديد مهيا ميکند.

فناوري اطلاعات –راه كارهاي نرم افزاري براي تجارت

در اين رشته طراحی و پیاده سازی برنامه و بانک اطلاعاتی  بر پایه SQL Server است و با تکنولوژی ها روز به روز رسانی می شود. دانش عملي، تئوری و ریاضيات لازمه کار با نرم افزار است. گامهای سريعی که در سالهای اخير به سمت جهانی شدن برداشته شده است بوسيله پيشرفت در زمينه ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت پذيرفته است. متخصصين ITدر حوزه مختلفی صاحب نظرند که از آن جمله ميتوان به شاخه راه کارهای نرم افزاری برای تجارت اشاره کرد. اين متخصصان دانش پيچيده اي در خصوص کاربردهای اين نرم افزار ها دارند. از دانش آنها می توان برای يافتن راه های ارتباطی بين صنايع، فرهنگ ها و زبان های مختلف استفاده کرد. در حال حاضر در عرصه تجارت افراد زيادی هستند که مايلند از اين نرم افزار ها برای حل مشکلاتشان يا ارائه راهکارهای مناسب در فرايند فعاليتهايشان استفاده کنند.

جوشكاري

جوشکار صنعتگری است که نياز به مهارت های عملی برای انجام يک کار حرفه ای دارد. اجرای جوشهای مختلف نيازمند مواد اوليه مختلف می باشد. بنا بر اين لازمه رسيدن به کيفيت اين است که جوشکارها، قدرت درک و فهم نقشه کشی جوش ،آشنايي با استانداردها، علامت گذاري، به کار گيري انواع شيوه های جوشکاری و شناخت ويژگيهای مواد را داشته باشند. همچنين دانش ايمنی در جوشکاری نيز لازمه اين رشته است. اين رشته به جوشکاري قطعات، سازه ها، صفحات فلزي، ورقه ها و مخزن ها مي پردازد. طبق استاندارد شرايط خاصی برای مراحل جوشکاری و تست جوش وجود دارد که می بايست منطبق برشرايط استاندارد بين المللي (ISO)باشد.

كاشی كاری ديوار و كف

کاشی کاری ديوار و کف به قرار دادن کاشيهای سراميکي، موزائيک و سنگهای طبيعی روی ديواره و کف و پلکان در منازل، صنعت و ساختمانهای عمومي،استخرهای شنا، نصب نمای بيرونی و سردر ساختمان توجه و اشاره مي کند.

صافكاری خودرو

همه روزه هزاران وسيله نقليه در تصادفات ترافيکی آسيب می بيند، تکنسين صافکار بدنه خودرو بايد قادر به تعمير خسارات وارده به وسايل نقليه باشد،  تکنسين صافکار بدنه خودرو بايد دانش وسيعی از تکنيک ساخت و ساز و تعمير خودرو داشته باشد يک تعمير کار حرفه ای بايد قادر به استفاده از تکنيک های چند گانه مهارتی باشد. در ابتدا بايد قادر به تشخيص آسيب وارده باشد که اغلب اين کار توسط تجهيزات کامپيوتری انجام می شود. در مرحله بعدی تکنسين بايد قادر به باز گرداندن وسيله نقليه به حالت اوليه بدون به خطر انداختن تمامیت ساختاري  وسيله و ظاهر خودرو باشد. آنها با انواع مختلفی از فلزات و پلاستيکها و نيز شيشه و قطعات الکتريکی و قسمتهای مکانيکی سروکار خواهد داشت مهارت جوشکاری يکی از قسمتهای ضروری در مراحل تعمير مي باشد. صافکاری بدنه خودرو برای جابجايی قطعات آسيب ديده و نصب قطعات جديد از مجموعه تجهيزات تعميراتی و تجديد ساختاری و وسايل اندازه گيری و خصوصاً دست و قدرت انگشتان استفاده ميکند تا وسيله نقليه را برای رنگ آماده نمايد.

لوله كشی و گرمايش

لوله کشها؛ لوله های آب، سرويسهای بهداشتی و لوله های فاضلاب و گرمایشی را در خانه ها و مکانهای صنعتی نصب می کنند از جمله وظايف طبيعی آنها ساخت و عمل آوری گاز و فشرده سازی هوای داخل تاسيسات لوله ها ميباشد. لوله ها بوسيله لحيم قلعي، لحيم مسی و يا با رابطهای مخصوص به هم اتصال داده می شوند نصب و راه اندازی لوله ها برای مصارف گوناگون ساختمان يکی از اجزاء مهم اين رشته است. بنابراين نصب ترمينالهای اتصالي، سرويس بهداشتی و دستگاههای حرارتی و اجزاء گرمایشی مانند دوش ها، وانها، دستشويي، ديگهای بخار، رادياتور ها، و انتشاردهنده ها از وظايف مربوط به اين رشته است.

الكترونيك

اين رشته به ساخت و توليد، آزمايش و عيب يابی تجهيزات الکترونيکی می پردازد. تکنسينهای آموزش ديده در اين رشته ميتوانند تجهيزات و سيستمهايي برای کاربرد الکترونيکي و ديگر کاربردها بسازند. آنها از ابزار هاي دستي لازم، لحيم، دستگاههاي اندازه گيري و کامپيوتر استفاده مي کنند. با توجه به توليد انبوه اجزاي مدرن الکترونيکي با سرعت بالا و خودکار، تکنسينها طرح اوليه را قبل از توليد آماده ميکنند و تعمير و نگهداري سيستمها را بر عهده دارند.

طراحي وب

اين رشته به ساخت و نگهداري صفحات وب ميپردازد،طراحان وب از برنامه هاي کامپيوتري جهت ايجاد صفحات استفاده مي کنند که اين صفحات داراي پيوند به ساير صفحات، متون و عکسها ميباشند و طرح کلي عناصر را ميتوان به صورت اسکريپ يا طرح روي کاغذ ترسيم نمود طراحان صفحات وب بايستي به قوانين کپي رايت و اصول اخلاقي بسيار توجه داشته باشند. در راستاي جذب و حفظ بازديدکنندگان سايت، طراحان بايستي با تکنيک هاي جديد آشنا شوند تا راهکارهاي جديد ارائه دهند. زمانيکه سايتهاي حرفه اي بازديدکنندگان بيشتري جذب کنند در واقع اينترنت به عرصه تبادل ارتباط بازاريابي و تجارت تبديل ميشود. طراحان صفحات وب فناوري و ارزشهاي هنري را ميشناسند در طراحي رنگها، فونتها و تصاوير و همچنين آرايش آنها در سايت، خلاقيت اهميت بسياري دارد. طراح وب بايستي اصول کار پروژه، توليد محتوا و مديريت سايت را بشناسد.

تاسيسات الكتريكی

اين رقابت انعکاسي از تکنولوژي سنتي در مدارها و هشدار دهنده هاي مدرن ميباشد که بعنوان صنعت قراردادي تاسيسات الکتريکي مي باشد رقابت کننده ها بايد پروژه هاي طراحيشده براي تاسيسات تجاري و يا تاسيسات الکتريکي خانگي را اجرا کنند، رقابت شامل موارد زير ميباشد: ١ -نشانه گذاري و اندازه گيري جنس تاسيسات و تجهيزات ٢ -اندازه گيري و نصب تجهيزات و لوله ها ٣ -خمش دستي لوله ها ٤ -اره کاري –دريل کاري و فرز کاري لوله ٥ -کار کردن و نصب موادي که از فلز و پلاستيک ساخته شده است ٦ -سيم کشي و اتصال کليدها، ابزارهاي کنترل و وسايل برقي ٧ -تشريح و چيدمان تاسيسات و مدارها براي مصارف گوناگون

كنترل صنعتی

رشته کنترل صنعتي شامل قسمتهايي از رشته تاسيسات الکتريکي و اتومکانيک ميباشد. هر چند امروزه نيازمنديهاي اين رشته بيشتر به اتومکانيک متکي ميباشد. در حال حاضر رشته کنترل صنعتي در اتومکانيزه کردن خطوط توليد کارخانجات کاربردي تر شده است. موارد مطروح و مورد نياز شامل : ١ -نصب پايه هاي الکتريکي و تاسيسات مکانيکي، نصب سيني(داکت) سيم ها،کابل ها، قطعات، تجهيزات، ابزار خودکار و مرکز کنترل کيفي ٢ –اجراي طبقه بندي ايمن، طراحي مدارها و المان ها و برنامه ريزي و اجزاي متناوب مبدل ها و واحدهاي برنامه ريزيشده ٣ -عيب يابي رله هاي کنترل و برنامه هاي منطقي

آجرچينی

آجرچين ها در پروژه هاي مسکوني و تجار يکار ميکنند و وظيفه آنها چيدن آجر، بلوکهاي سنگي، سفال جهت بنا نمودن ديوارهاي داخلي و خارجي، پارتيشنها، شومينه، دودکش و ديگر ساختارها ميباشد آجرچين موفق داراي نيروي تمرکز، مهارت برنامه ريزي، مهارتهاي يدي، نگاه بينا در آجرچيني ميباشد

رباتيك (تيمی دو نفره)

آموزشهاي تئوري و عملي تکنسين اين رشته در حوزه سيستمهاي مکانيکي کنترل روباتهاي سيار است. تکنسين ها در سوار کردن، نصب، مديريت و نگهداري سيستمهاي مکانيکي ربات سيار فعاليت دارند و همچنين نصب و راه اندازي و عيب يابي سيستمهاي کنترل رباتهاي سيار را نيز انجام ميدهند.

كابينت سازي(چوبی)

اين رشته شامل توليد انواع مبلمان و قطعات توکار چوب ( بصورت ساده، روکش دار با لايه پلاستيک و يا رنگ شده ) در کارگاه هاي کوچک مي شود. کابينت سازها در کارخانه هاي بزرگتر نيز بعنوان متخصص فعاليت دارند.

اتصالات چوبي (درب و پنجره)

اين رشته فرآيند اتصال دو يا چند قطعه چوب با کمک انواع مختلف اتصالات چوبي است. در کارهاي ظريف چوبي، از معمولترين انواع اتصالات ميتوان در اين رشته به اتصالات دم چلچله اي، زبانه و کام، بيسکويتي، راسته اي و غيره اشاره کرد. متخصصان اين رشته درب و پنجره، راه پله و قطعات معماري را جهت نصب دائمي در ساختمان ميسازند. در اين رشته دست و ماشين هر دو نقش دارند.

جواهرسازي

جواهرسازها، جواهراتي زيبا و بادوام از فلزات ارزشمند براي سلايق گوناگون طراحي ميکنند. جواهرسازها با استفاده بهينه از مواد، به کيفيت کار اهميت مي دهند. آنها بسيار خوب کار را سازماندهي کرده و از ذوق و قريحه خوبي برخوردارند. کاربرد ابزار مناسب و تجهيزات و حفظ ايمني در حين کار بسيار مهم است

خياطي(فن آوري مد)

طراحان مد تجسم و دوخت طرحهاي پوشاک را انجام ميدهند. آنان مدهاي جديد را مطالعه ميکنند و پس از انتخاب رنگ و جنس پارچه در بخشهاي توليد و فروش، کار طراحي و دوخت لباس ها را انجام مي دهند. طراحان مد در مؤسسات کوچک مشغول بکارند و معمولا اکثر کارهاي الگوسازي، طراحي و دوخت را برعهده دارند. اين خياطان حرفه اي قادر به طراحي و دوخت انواع لباسها مي باشند. نيازمنديهاي رشته از اين قرار است : دانش مد، خلاقيت و قدرت تصوير سازي و مهارتهاي عملي و هنري

قنادي (شيريني پزي)

شيريني پز ها بايستي دانش مهارت عملي براي پخت انواع شيريني ها در مراسم مختلف را داشته باشند كه نيازمند استعداد و توانمندي ويژه در اين زمينه است اين افراد بايستي از قوه ابتكار خود استفاده كنند و دستور العمل هاي ايمني و بهداشت شرايط كار را رعايت كنند. از جمله شيريني ها ميتوان از كيكهاي تزئيني، شيرني هاي تر، بيسكويت ها،شكلاتها ،مارسپاني، دسر هاي سرد و گرم ،مواد لايه هاي مياني مانند شكلات و نوگت (سوهان عسلی) آب نبات و… نام برد.

فناوري اتومبيل

هفت سيستم مهم اتومبيل عبارتند از: سيستمهاي موتور ديزلی،· سيستمهاي جابجايي ( ترمز –كنترل تعادلی)،  سيستمهاي برقی، سيستمهاي موتور بنزيني، سيستم دنده و جعبه گير بكس، تعمير مكانيكي موتور، سيستم شاسي و فرمان.

تكنسينهاي اين رشته بايد شناخت كاملي از عملكرد هر يك از سيستمهاي فوق الذكر را داشته باشند تا بتوانند از عهده كارهاي تعمير و نگهداري و رفع عيب آنان برآيند. همچنين بايستي دقت و هماهنگي و اصول ايمني و بهداشت را آميزه كار خود كنند. تكنسين اتومبيل فردي است كه در گاراژ و كارگاه ها كار ميكند و در زمينه نگهداري اتومبيل تخصص يافته است.

آشپزي

آشپز ماهر فردي است که قادر به برنامه ريزي براي منوي غذايي و تهيه انواع غذاها بر اساس قوانين بهداشتي و سلامت مي باشد. بر اساس نوع و اندازه آشپزخانه تجاري انتظارات زير از يک آشپز ماهر مد نظر مي باشد : ١ -طبخ انواع مختلف غذاها بر اساس دستور غذايي ٢ -ايجاد دستور براي غذاي جديد و متفاوت ٣ -بکارگيري ابزارهاي ماشيني در هنگام طبخ و تهيه غذا ٤ -تهيه دسر و شيريني و. .. همچنين دانستن نيازهاي غذايي بر اساس فرهنگ، وضعيت سلامتي و مذهب، يک بخش مهم از شغل آنها مي باشد

 نقاشي خودرو

نقاشان خودرو براي تعمير بدنه خودرو مهارت پيدا مي کنند. آنها در بکارگرفتن مواد مختلف براي بکار بردن پوشش اوليه نقاشي بدنه خودرو کاملا مهارت يافته اند. نقاشان خودرو سطح بدنه را از علائم و نشانه هاي فرورفتگي ها و برآمدگيها پاک کرده و آنرا به يک سطح صاف و مناسب براي رنگ آميزي تبديل مي کنند. سپس با مواد محافظ پوشش اوليه مناسب براي بدنه خودرو بوجود مي آورند. در اين روش از ابزارهاي کارگاهي مانند ماشين سنباده، بتونه و ساير مواد اوليه مانند ضد زنگ استفاده مي کنند. آنها از نحوه ترکيب رنگها براي بدست آوردن رنگ با تناژ مناسب آگاهي دارند.

طراحي فضاي سبز

رقابت كنندگان رشته هاي فضاي سبز بايستي توانايي تجزيه و تحليل نقشه (نقشه خواني) پياده كردن نقشه روي زمين، انتخاب مناسب ابزار و تجهيزات،انتخاب گياهان و مواد اوليه مناسب و اجراي دقيق نقشه روي زمين و پياده كردن جزء به جزء و به موقع عناصر فضاي سبز را داشته باشند

تبريد و تهويه

تكنسينهاي برودتي و تهويه با نصب و نگهداري، عيب يابي و تعمير سيستمهاي برودتي و تهويه سرو كار دارند كه در آنها انتقال حرارت بوسيله بخار آب و چرخه برودتي و تهويه آب انجام ميشود مانند سيستم هايب رودتي و تهويه بکار برده شده در سردخانه، يخ سازها، سيستم هاي تهويه هوا، كولر هاي آبي و پمپ هاي حرارتي، اين سيستمها بايد بطور عادی روی سردكن هايي كه حاوي گازهاي متراكم برودتي و تهويه (HFC) و يا گازهای متراكم يخچالی (HCFC) هستند، عمل کند.

فناوري اطلاعات – مديريت سيستم هاي تحت شبكه

تکنسينهاي اين رشته مي بايست بر طيف وسيعي از مهارتها احاطه داشته باشند. اين رشته و سطح مهارتهاي آن مدام در حال پيشرفت مي باشند. بدليل اينکه نوآوريهاي ديروز شيوه هاي قديمي امروز بشمار مي روند. مهارتها شامل توانمندي انجام موارد ذيل است : اسمبل کردن قطعات کامپيوتر با کليه لوازم جانبي و تجهيزات شبکه در محيطهاي کار و منزل  -نصب ITمناسب باترمينالهاي کامپيوتر، نام کاربري (NAME USER) سرورها و تجهيزات -بکارگيري سيستم عامل هاي مختلف و نرم افزار هاي سرور -برقراري سيستمهاي IT اداري به همراه سرورها، ايستگاه هاي کامپيوتري و تجهيزات شبکه نصب و پيکره بندي تجهيزات شبکه سوئيچها، روترها  (routers) و تجهيزات امنيتي اطلاعات تجهيز کردن ارتباطات اداري، دسترسي به اينترنت و ديگر شبکه ها

فناوري طراحي گرافيك

در اين رشته رقابت کنندگان ايده هاي ذهني خود را در قالب بصري با بکارگيري نرم افزارها و ابزارهاي رايانه اي و تکنيکهاي مختلف خلق اثر دوبعدي به منظور رساندن پيامي خاص به بيننده بر روي کاغذ پياده ميکنند. در مسابقات المپياد گرافيک رقابت کنندگان به طراحي پوستر، لوگو، آگهيهاي تبليغاتي، اوراق اداري، بسته بندي و.. .. به کمک نرم افزار هاي گروه adobe. مجموعه، عکسهاي موجود و تصويرسازي ميپردازد.

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام جناب وقت بخیر
    واسه طراحی وب مرحله شهرستانی باید چه چیزهایی بخونم
    سوال های سال ها گذشته رو از کجا میتونم پیدا کنم

    1. با سلام و احترام
      در مرحله شهرستانی برگزاری مسابقات اغلب به صورت تستی می باشد و آزمون کتبی برگزار می شود البته از مسئول مسابقات ملی مهارت استان خودتون که در اداره فنی و حرفه ای مستقر هستند بپرسید شاید استانی بخواهد مرحله شهرستانی را هم به صورت استانی و کشوری برگزار کند.
      اما اگر به صورت کتبی باشد سوالات تستی را بخوانید که می توانید با سرچ در اینترنت پیدا کنید و اگر پیدا نکردید بگویید که برایتان ارسال کنم.
      در خصوص پروژه مسابقات نیز اگر لازم بود که بفرمائید که بارگزاری کنم. یا خودتان سرچ کنید.

      1. متشکرم
        پرسیدم و گفتن کتبی هست
        ولی هرچی گشتم نتونستم سوال ها طراحی وب سال ها قبل رو پیدا کنم
        شما نمونه سوالات سال های گذشته رو دارید ؟

  2. سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم در زمینه طراحی وب در قسمت استانی از چه بخش هایی سوال میاد و نحوه برگزاریش چجوریه؟ باید خودمون لپ تاپ داشته باشیم یا باید با کامپیوتر اونها کار کنیم؟ من بار اولمه که شرکت میکنم و الان هم به مسابقات استانی رسیدم میشه هر اطلاعاتی در موردش دارید بهم بگید. و اینکه چجوری میتونم نمونه کار های سال های پیش رو ببینم؟ تو هیچ سایتی پیداش نکردم. خیلی ممنون میشم کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا